La generació de residus urbans és un dels conflictes mediambientals més preocupants de la societat actual. Produïm aproximadament 1.5 Kg de residus per persona i dia, un fet que determina infinitat de problemes: contaminació de sòl i aigües, esgotament de recursos, focus d'infecció, olors, fums, etc. Per açò, és necessari engegar actuacions que permeten no solament minimitzar aquests residus, sinó també gestionar-los adequadament per al seu reciclatge i recuperació:
1. Reduir els residus que produïm diàriament.
2. Separar els residus de forma selectiva a la llar.
3. Utilitzar correctament els contenidors específics.
2. Separar els residus de forma selectiva a la llar.
3. Utilitzar correctament els contenidors específics.
ELS ENVASOS LLEUGERS
Encara que els envasos i altres tipus de productes són molt útils en la nostra societat, una vegada convertits en residus plantegen alguns problemes de notable importància:
1. Impacte en el paisatge.
2. Esgotament de matèries primeres.
3. Increment del volum de residus.
4. Contaminació de sòls i aigües.
Encara que els envasos i altres tipus de productes són molt útils en la nostra societat, una vegada convertits en residus plantegen alguns problemes de notable importància:
1. Impacte en el paisatge.
2. Esgotament de matèries primeres.
3. Increment del volum de residus.
4. Contaminació de sòls i aigües.
Per a evitar aquests impactes mediambientals, els envasos lleugers s'arrepleguen en el contenidor groc i són transportats a la Planta de Classificació d'Envasos Lleugers. Allí separen segons la seua naturalesa per al seu posterior reciclat i recuperació. Altres residus, com els voluminosos i perillosos domèstics, es destinen a un àrea de recollida específica anomenada Ecoparc.
OBJECTIUS DEL PROGRAMA
Amb la finalitat d'aportar vies de solució eficaces, la Generalitat Valenciana, en col·laboració amb Ecoembes i Vaersa, realitza un programa d'Educació Ambiental en les diferents Plantes de Classificació d'Envasos Lleugers gestionades per Vaersa i situades en diferents punts de la comunitat Valenciana. El principal objectiu d'aquesta iniciativa és sensibilitzar a la població sobre el consum responsable i la recollida selectiva de residus urbans, fent especial recalcament en el contenidor groc. També compleix una labor informativa sobre processos de classificació i reciclatge en aquest tipus d'instal·lacions.
DINÀMICA DE TREBALL
Les activitats tenen una durada aproximada de 2h i es realitzen amb el suport permanent de professionals especialitzats en educació ambiental, així com material didàctic adaptat a les necessitats dels alumnes.
Les activitats tenen una durada aproximada de 2h i es realitzen amb el suport permanent de professionals especialitzats en educació ambiental, així com material didàctic adaptat a les necessitats dels alumnes.
CONTINGUTS GENERALS
Planta de Classificació d'Envasos
- Problemàtica general de residus
- El ciutadà i la gestió dels residus
- El contenidor groc
- Diferents tipus d’Envasos (paper i cartó, plàstics, fèrrics i brics)
- El Funcionament d'una planta de classificació d'Envasos Lleugers
- Consells per a un consum responsable
- Les 3R
Ecoparc
- Què és i para què serveix un Ecoparc?
- Funcionament del Ecoparc
- Tipus de residus que s'arrepleguen en aquestes instal·lacions
- Problemes i gestió dels diversos residus
- Cicle de vida dels residus
- Importància de la participació ciutadana
- Consells de separació, reutilització i reciclatge
- Què és i para què serveix un Ecoparc?
- Funcionament del Ecoparc
- Tipus de residus que s'arrepleguen en aquestes instal·lacions
- Problemes i gestió dels diversos residus
- Cicle de vida dels residus
- Importància de la participació ciutadana
- Consells de separació, reutilització i reciclatge
CONTINGUTS ESPECÍFICS DE LA VISITA
Les visites tenen una durada de 2 hores aprox. A continuació es mostren les diferents accions que es realitzen al llarg de la visita així com els objectius que es persegueixen per a cadascun dels nivells dels participants.
EDUCACIÓ INFANTIL
1. Teatre de Titelles:“ Curro i els residus” En aquest divertit teatre els xiquets coneixeran a uns personatges molt peculiars: entre ells al ruc Curro, que només sap tirar la brossa al sòl i embrutar-ho tot. En un viatge a través del bosc, arribarem fins al lloc on viu i li ensenyarem a cuidar el seu entorn, dipositant cada residu on correspon.
- Presentar els contenidors selectius i l'ús que d'ells ha de fer-se. |
2. Joc:“Sóc un Residu, On vaig?” Els alumnes rebran un adhesiu que representa un residu, i al ritme de cançons i balls hauran d'aprendre a trobar “la seua casa”… És a dir, els contenidors selectius que apareixen distribuïts per tota l'aula didàctica.
- Convertir als alumnes en protagonistes de la separació. |
3. Els colors dels contenidors. Els xiquets treballaran per grups acolorint una fitxa de residus i contenidors, i que posteriorment podran portar-se al col•legi: Cada residu amb el seu color, i tots en el seu Contenidor!.
- Percebre la varietat de residus que poden dipositar-se en cadascun dels contenidors. |
4. Visionat de la Planta d'Envasos. Finalment, els alumnes podran visionar en directe un dels punts més interessants de la Planta de Envasos: el lloc on els residus es premsen, s'empaqueten i es carreguen en camions cap a la seua destinació final: el reciclatge.
- Visualitzar en directe el procés de classificació. |
1er CICLE DE EDUCACIÓ PRIMÀRIA
1.Conte-Teatre:“El meu amic Cuco”. Mitjançant un conte il•lustrat, el monitor introdueix als xiquets en un passeig idíl•lic pel bosc, on tot és perfecte salvant un detall: uns residus apareixen tirats al llarg del camí, i ningú sap com han anat a parar allí. Ningú… fins que coneixen a Cuco.
- Conscienciar sobre els problemes que comporta la brossa en la nostra vida. - Alertar sobre algunes actituds i accions que poden perjudicar el nostre entorn. |
2. El joc dels Contenidors. Els alumnes disposen de residus reals que hauran de dipositar correctament en els contenidors disposats en l'aula… A més, hauran d'ajudar a Cuco a fer el mateix, ja que sembla que aquest personatge no entén gens sobre el reciclatge…
- Convertir als alumnes en protagonistes de la separació. |
3. Itinerari per la Planta d'Envasos. Els alumnes podran visitar els punts més representatius de la Planta d'Envasos: la bàscula, la platja de recepció de residus o les premses i l'empaquetat final.
- Relacionar els residus de la Planta d'Envasos amb alguns aspectes senzills sobre reciclatje. - Visualitzar en directe el procés de classificació. |
4. Itinerari pel Ecoparc. Durant l'itinerari, els alumnes realitzaran un joc de separació mitjançant l'ús de làmines de contenidors i fitxes de residus, que hauran de relacionar correctament.
- Conèixer la destinació i reciclatge dels residus del Ecoparc. |
2º y 3º CICLE D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA
1. Introducció. Els residus i el contenidor groc. Amb l'ajuda d'una presentació audiovisual i un quadern de treball, es mostren els diferents residus que generem a casa, i aprendrem què residus han de dipositar-se en el contenidor groc, i el seu destí després de la separació.
- Sensibilitzar sobre la importància de separar els residus a casa. - Informar sobre tots els envasos del contenidor groc. |
2. La Planta de Classificació d'Envasos. Explicació del funcionament, amb la visualització d'imatges en directe a través de les càmeres instal•lades per tota la planta. Recorregut per les instal•lacions, visitant els punts més interessants (bàscula, platja de recepció, compactadores...)
- Visualitzar en directe el procés de classificació. |
3. El Joc dels Contenidors. Els alumnes treballaran per grups amb residus reals, que hauran de separar adequadament en els diferents contenidors de colors
- Analitzar la separació selectiva amb residus reals. - Convertir als alumnes en protagonistes de la separació. |
4. Visita al ecoparc. Visitem el l’ ecoparc annex a les instal•lacions de la planta d'envasos lleugers.
- Conèixer la destinació i reciclatge dels residus de l’ecoparc. |
EDUCACIÓ SECUNDÀRIA I BATXILLERAT
1. Introducció. La gestió de residus. Els residus del contenidor groc. A través d'una presentació audiovisual i amb el suport d'un quadern didàctic, s'introdueix als alumnes en temàtica de residus: La producció de residus, el sistema integrat de gestió (SIG) d'Ecoembes i els seus objectius en els processos de reciclatge. Es realitzarà una pràctica de separació selectiva amb residus reals, d'aquesta forma els alumnes aprendran a identificar els diferents tipus d'envasos que es dipositen en el contenidor groc, i els exemples més comuns de reducció i reutilització.
- Mostrar els problemes associats a cada tipus de residu. - Informar sobre el sistema integrat de gestió de residus. - Valorar la importància de separar els residus a casa. - Fomentar el compromís ambiental. |
2. La planta de classificació d'envasos. Explicació del funcionament amb visionat d'imatges en directe a través de les càmeres instal•lades per tota la planta. Recorregut per les instal•lacions de la planta. Els alumnes visitaran els punts més interessants (bàscula, platja de recepció, compactadores...)
- Visualitzar en directe l'activitat d'una planta de classificació d'envasos. - Valorar el treball que es realitza en aquest tipus d'instal•lacions. |
3. Visita a l´ecoparc. A través d'un recorregut per les diferents parts de l’ ecopac analitzarem cadascun dels residus que es dipositen en aquestes instal•lacions.
- Informar sobre la destinació, la valorització i el reciclatge d'aquesta gran varietat de residus. - Sensibilitzar sobre la necessitat de transportar determinats residus a aquestes instal•lacions. - Conscienciar sobre la importància de la reducció i la reutilització. |
ADULTS
1. Introducció. Producció i gestió de residus. Els residus del contenidor groc. Amb el suport d'una presentació audiovisual es mostren i analitzen diferents dades sobre la producció de residus, el sistema integrat de gestió (SIG) d’Ecoembes i els seus objectius en els processos de reciclatge. Aprendrem què tipus d'envasos es dipositen en el contenidor groc, i els exemples més comuns de reducció i reutilització.
- Analitzar l'impacte ambiental de les nostres activitats diàries. - Informar sobre el sistema integrat de gestió de residus (SIG). - Analitzar el paper del SIG en l'actualitat. - Valorar dades sobre la recuperació d'envasos, matèries primeres i reciclatge. - Aprendre què envasos es dipositen en el contenidor groc. - Fomentar el compromís ambiental. |
2. La planta de classificació d'envasos. Explicació del funcionament, visualització d'imatges en directe a través de les càmeres instal•lades en l'interior de planta. Recorregut per les instal•lacions, mostrant els punts més interessants (bàscula, platja de recepció, compactadores...)
- Visualitzar les noves tecnologies en classificació i separació d'envasos. - Valorar el treball que es realitza en aquest tipus d'instal•lacions. - Conscienciar sobre l' impacte ambiental de les nostres activitats diàries. |
3. Visita a l'ecoparc. Recorregut per les diferents zones: voluminosos, tòxics, electrònics...
- Informar sobre els diferents residus que podem dipositar en un ecoaparc. - Analitzar el paper d'aquestes instal•lacions dins de la gestió mediambiental local. - Sensibilitzar sobre la necessitat de transportar determinats residus a aquestes instal•lacions. - Informar sobre la valorització i destinació d'aquest tipus de residus. |
RESPECTANT ELS CONTINGUTS I OBJECTIUS PRINCIPALS DEL PROGRAMA, LES VISITES ES PODEN ADAPTAR A LES NECESSITATS DELS SOL·LICITANTS.
Publicar un comentario