Pages

Banner 468

22.9.11

Continguts de la visita

0 comentarios
 

La generació de residus urbans és un dels conflictes mediambientals més preocupants de la societat actual. Produïm aproximadament 1.5 Kg de residus per persona i dia, un fet que determina infinitat de problemes: contaminació de sòl i aigües, esgotament de recursos, focus d'infecció, olors, fums, etc. Per açò, és necessari engegar actuacions que permeten no solament minimitzar aquests residus, sinó també gestionar-los adequadament per al seu reciclatge i recuperació:


1. Reduir els residus que produïm diàriament.
2. Separar els residus  de forma selectiva a la llar.
3. Utilitzar correctament els contenidors específics.
 




ELS ENVASOS LLEUGERS

Encara que els envasos i altres tipus de productes són molt útils en la nostra societat, una vegada convertits en residus plantegen alguns problemes de notable importància:

1. Impacte en el paisatge.
2. Esgotament de matèries primeres.
3. Increment del volum de residus.
4. Contaminació de sòls i aigües.





Per a evitar aquests impactes mediambientals, els envasos lleugers s'arrepleguen en el contenidor groc i són transportats a la Planta de Classificació d'Envasos Lleugers. Allí separen segons la seua naturalesa per al seu posterior reciclat i recuperació. Altres residus, com els voluminosos i perillosos domèstics, es destinen a un àrea de recollida específica anomenada Ecoparc.


OBJECTIUS DEL PROGRAMA


Amb la finalitat d'aportar vies de solució eficaces, la Generalitat Valenciana, en col·laboració amb Ecoembes i Vaersa, realitza un programa d'Educació Ambiental en les diferents Plantes de Classificació d'Envasos Lleugers gestionades per Vaersa i situades en diferents punts de la comunitat Valenciana. El principal objectiu d'aquesta iniciativa és sensibilitzar a la població sobre el consum responsable i la recollida selectiva de residus urbans, fent especial recalcament en el contenidor groc. També compleix una labor informativa sobre processos de classificació i reciclatge en aquest tipus d'instal·lacions.



DINÀMICA DE TREBALL 

Les activitats tenen una durada aproximada de 2h i es realitzen amb el suport permanent de professionals especialitzats en educació ambiental, així com material didàctic adaptat a les necessitats dels alumnes.



CONTINGUTS GENERALS

Planta de Classificació d'Envasos
- Problemàtica general de residus
- El ciutadà i la gestió dels residus
- Els contenidors selectius
- El contenidor groc
- Diferents tipus d’Envasos (paper i cartó, plàstics, fèrrics i brics)
- El Funcionament d'una planta de classificació d'Envasos Lleugers
- Consells per a un consum responsable
- Les 3R



Ecoparc
- Què és i para què serveix un Ecoparc?
- Funcionament del Ecoparc
- Tipus de residus que s'arrepleguen en aquestes instal·lacions
- Problemes i gestió dels diversos residus
- Cicle de vida dels residus
- Importància de la participació ciutadana
- Consells de separació, reutilització i reciclatge




CONTINGUTS ESPECÍFICS DE LA VISITA

Les visites tenen una durada de 2 hores aprox. A continuació es mostren les diferents accions que es realitzen al llarg de la visita així com els objectius que es persegueixen per a cadascun dels nivells dels participants.


EDUCACIÓ INFANTIL
1. Teatre de Titelles:“ Curro i els residus” En aquest divertit teatre els xiquets coneixeran a uns personatges molt peculiars: entre ells al ruc Curro, que només sap tirar la brossa al sòl i embrutar-ho tot. En un viatge a través del bosc, arribarem fins al lloc on viu i li ensenyarem a cuidar el seu entorn, dipositant cada residu on correspon.
  •  Objectius:
- Mostrar als alumnes la varietat i quantitat de residus que generem a les nostres llars.
- Presentar els contenidors selectius i l'ús que d'ells ha de fer-se.
2. Joc:“Sóc un Residu, On vaig?” Els alumnes rebran un adhesiu que representa un residu, i al ritme de cançons i balls hauran d'aprendre a trobar “la seua casa”… És a dir, els contenidors selectius que apareixen distribuïts per tota l'aula didàctica.
  •  Objectius:
- Aprendre a usar adequadament els diferents contenidors.
- Convertir als alumnes en protagonistes de la separació.
3. Els colors dels contenidors. Els xiquets treballaran per grups acolorint una fitxa de residus i contenidors, i que posteriorment podran portar-se al col•legi: Cada residu amb el seu color, i tots en el seu Contenidor!.
  •  Objectius:
- Distingir els colors bàsics de la separació selectiva.
- Percebre la varietat de residus que poden dipositar-se en cadascun dels contenidors.
4. Visionat de la Planta d'Envasos. Finalment, els alumnes podran visionar en directe un dels punts més interessants de la Planta de Envasos: el lloc on els residus es premsen, s'empaqueten i es carreguen en camions cap a la seua destinació final: el reciclatge.

  •  Objectius:
- Relacionar la brossa que produïm a casa amb els residus que apareixen en la Planta d'Envasos.
- Visualitzar en directe el procés de classificació.



1er CICLE DE EDUCACIÓ PRIMÀRIA
1.Conte-Teatre:“El meu amic Cuco”. Mitjançant un conte il•lustrat, el monitor introdueix als xiquets en un passeig idíl•lic pel bosc, on tot és perfecte salvant un detall: uns residus apareixen tirats al llarg del camí, i ningú sap com han anat a parar allí. Ningú… fins que coneixen a Cuco.
  •  Objectius:
- Mostrar als alumnes la varietat i quantitat de residus que generem a les nostres llars.
- Conscienciar sobre els problemes que comporta la brossa en la nostra vida.
- Alertar sobre algunes actituds i accions que poden perjudicar el nostre entorn.
2. El joc dels Contenidors. Els alumnes disposen de residus reals que hauran de dipositar correctament en els contenidors disposats en l'aula… A més, hauran d'ajudar a Cuco a fer el mateix, ja que sembla que aquest personatge no entén gens sobre el reciclatge…
  •  Objectius:
- Aprendre a usar adequadament els diferents contenidors.
- Convertir als alumnes en protagonistes de la separació.
3. Itinerari per la Planta d'Envasos. Els alumnes podran visitar els punts més representatius de la Planta d'Envasos: la bàscula, la platja de recepció de residus o les premses i l'empaquetat final.
  •  Objectius:
- Relacionar la brossa que produïm a casa amb els residus que apareixen en la Planta d'Envasos.
- Relacionar els residus de la Planta d'Envasos amb alguns aspectes senzills sobre reciclatje.
- Visualitzar en directe el procés de classificació.
4. Itinerari pel Ecoparc. Durant l'itinerari, els alumnes realitzaran un joc de separació mitjançant l'ús de làmines de contenidors i fitxes de residus, que hauran de relacionar correctament.

  •  Objectius:
- Mostrar els diferents residus que es dipositen en el Ecoparc.
- Conèixer la destinació i reciclatge dels residus del Ecoparc.


2º y 3º CICLE D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA
1. Introducció. Els residus i el contenidor groc. Amb l'ajuda d'una presentació audiovisual i un quadern de treball, es mostren els diferents residus que generem a casa, i aprendrem què residus han de dipositar-se en el contenidor groc, i el seu destí  després de la separació.
  •  Objectius:
- Mostrar als alumnes la varietat i quantitat dels residus que generem.
- Sensibilitzar sobre la importància de separar els residus a casa.
- Informar sobre tots els envasos del contenidor groc.
2. La Planta de Classificació d'Envasos. Explicació del funcionament, amb la visualització d'imatges en directe a través de les càmeres instal•lades per tota la planta. Recorregut per les instal•lacions, visitant els punts més interessants (bàscula, platja de recepció, compactadores...)
  • Objectius:
- Mostrar el funcionament d'una Planta de Classificació d'Envasos.
- Visualitzar en directe el procés de classificació.
3. El Joc dels Contenidors. Els alumnes treballaran per grups amb residus reals, que hauran de separar adequadament en els diferents contenidors de colors
  •  Objectius:
- Aprendre a usar adequadament els diferents contenidors.
- Analitzar la separació selectiva amb residus reals.
- Convertir als alumnes en protagonistes de la separació. 
4. Visita al ecoparc. Visitem el l’ ecoparc annex a les instal•lacions de la planta d'envasos lleugers.
  • Objectius:
- Mostrar els diferents residus que es dipositen en un ecoparc.
- Conèixer la destinació i reciclatge dels residus de l’ecoparc.



EDUCACIÓ SECUNDÀRIA I BATXILLERAT
1. Introducció. La gestió de residus. Els residus del contenidor groc. A través d'una presentació audiovisual i amb el suport d'un quadern didàctic, s'introdueix als alumnes en temàtica de residus: La producció de residus, el sistema integrat de gestió (SIG) d'Ecoembes i els seus objectius en els processos de reciclatge. Es realitzarà una pràctica de separació selectiva amb residus reals, d'aquesta forma els alumnes aprendran a identificar els diferents tipus d'envasos que es dipositen en el contenidor groc, i els exemples més comuns de reducció i reutilització.
  • Objectius:
- Avaluar la producció de residus en l'actualitat.
- Mostrar els problemes associats a cada tipus de residu.
- Informar sobre el sistema integrat de gestió de residus.
- Valorar la importància de separar els residus a casa.
- Fomentar el compromís ambiental.
2. La planta de classificació d'envasos. Explicació del funcionament amb visionat d'imatges en directe a través de les càmeres instal•lades per tota la planta. Recorregut per les instal•lacions de la planta. Els alumnes visitaran els punts més interessants (bàscula, platja de recepció, compactadores...)
  • Objectius:
- Aprendre el funcionament d'una Planta de Classificació d'Envasos.
- Visualitzar en directe l'activitat d'una planta de classificació d'envasos.
- Valorar el treball que es realitza en aquest tipus d'instal•lacions.
3. Visita a l´ecoparc. A través d'un recorregut per les diferents parts de l’ ecopac analitzarem cadascun dels residus que es dipositen en aquestes instal•lacions.
  •  Objectius:
- Estudiar els diferents residus que s'han de dipositar en l’ecoparc.
- Informar sobre la destinació, la valorització i el reciclatge d'aquesta gran varietat de residus.
- Sensibilitzar sobre la necessitat de transportar determinats residus a aquestes instal•lacions.
- Conscienciar sobre la importància de la reducció i la reutilització.


ADULTS
1. Introducció. Producció i gestió de residus. Els residus del contenidor groc. Amb el suport d'una presentació audiovisual es mostren i analitzen diferents dades sobre la producció de residus, el sistema integrat de gestió (SIG) d’Ecoembes i els seus objectius en els processos de reciclatge. Aprendrem què tipus d'envasos es dipositen en el contenidor groc, i els exemples més comuns de reducció i reutilització.
  •  Objectius:
- Avaluar les xifres de producció de residus en l'actualitat.
- Analitzar l'impacte ambiental de les nostres activitats diàries.
- Informar sobre el sistema integrat de gestió de residus (SIG).
- Analitzar el paper del  SIG en l'actualitat.
- Valorar dades sobre la recuperació d'envasos, matèries primeres i reciclatge.
- Aprendre què envasos es dipositen en el contenidor groc.
- Fomentar el compromís ambiental.
2. La planta de classificació d'envasos. Explicació del funcionament, visualització d'imatges en directe a través de les càmeres instal•lades en l'interior de planta. Recorregut per les instal•lacions, mostrant els punts més interessants (bàscula, platja de recepció, compactadores...)
  • Objectius:
- Aprendre el funcionament d'una Planta de classificació d'envasos lleugers.
- Visualitzar les noves tecnologies en classificació i separació d'envasos.
- Valorar el treball que es realitza en aquest tipus d'instal•lacions.
- Conscienciar sobre l' impacte ambiental de les nostres activitats diàries.
3. Visita a l'ecoparc. Recorregut per les diferents zones: voluminosos, tòxics, electrònics...
  • Objectius:
- La gestió de residus a través dels ecoparcs.
- Informar sobre els diferents residus que podem dipositar en un ecoaparc.
- Analitzar el paper d'aquestes instal•lacions dins de la gestió mediambiental local.
- Sensibilitzar sobre la necessitat de transportar determinats residus a aquestes instal•lacions.
- Informar sobre la valorització i destinació d'aquest tipus de residus.


RESPECTANT ELS CONTINGUTS I OBJECTIUS PRINCIPALS DEL PROGRAMA, LES VISITES ES PODEN ADAPTAR A LES NECESSITATS DELS SOL·LICITANTS.